Followers KU

Wednesday, 2 May 2012

Bahaya Roti Canai & Nasi Lemak

Di sini saya nak kongsikan serba sedikit mengenai roti canai dan juga nasi lemak.
 Seorang sahabat dari sains sukan (UPM) memberitahu, jika kita berkerja pada umur 20thn dan makan roti canai sebijik setiap hari kita mungkin tidak akan hidup pada umur 55thn. Kenapa ye? ?
Sebiji roti canai mengandungi kalori yang sama dengan kita berjogging sejauh 5km.

 Ini bermakna jika kita berjogging sejauh 5km lepastu sapu sebiji roti canai ini serupalah kita tak berjogging langsung.Yg tu sebiji roti canai tapi kita mana cukup satu. tu blom roti canai telur, planta dan macam2 lagi.Ini kerana dalam membuat roti canai minyak terlalu banyak digunakan.Nak uli tepung taruh minyak,nak canai taruh minyak lagi.Nk goreng taruh minyak. Tu blom minyak tukang masak roti canai (peluh mamak) hehehe..


Bila kita exercise,kita berpeluh jadi penyakit akan keluar juga melalui peluh tu. Lagi satu, jangan makan roti canai yang pembuatnya pakai cincin sebelah kiri. Paham-paham jela kenapa ye..hehehe..Sebagai langkah alternatif makanlan capati kerana capati tak guna minyak.






 
Nasi lemak pula kandungan santan yang amat tinggi. Jadi kolestrol dia pon tinggi jgk. tetapi Nasi lemak la makanan kegemaran rakyat malaysia. Prof. ungku aziz ditanya mengenai rahsia beliau dengan keadan fizikan dan minda yang sehat walaupon umur lebih 80thn. Dia cakap tidak makan nasi lemak atau jarang sekali la..

11 comments:

  1. Bila baca N3 ini macam tak nak makan roti canai/nasi lemak tapi kakak rasa kalau suruh tinggal terus memang tak boleh

    ReplyDelete
  2. hehee..kena kurangkan lah..xpon buat sendiri jd kita boleh kawal bahan2 yg nak kita guna tu.

    ReplyDelete
  3. nasi lemak memang tak berapa makan sgt tapi roti canai saya suka!!!

    ReplyDelete
  4. Adus..dua2 mmg favourite!

    *smlm g jogging..baliknya mmg pekena roti canai pun..lps ni nk kena bljr mkn capati la.

    ReplyDelete
  5. tak kisah sebenarnya. tapi jgn jadikan amalan menu makanan kita, yg penting bersenam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betull..kalo kadang2 ok la tp jgn selalu.

      Delete
  6. x rugi la..sy memang x suka makan nasi lemak..panjang umur sy kn..hihi

    ReplyDelete
  7. roti canai? makanan ruji tu weh... roti canai paling sedap adalah `roti canai free orang belanja'!

    ReplyDelete
  8. susahla.. dua2 paling sedap kat dunia ni!

    ReplyDelete
  9. Prof Engku Aziz n famili suka bebenor makan sushi...tu agaknye petua dia utk sehat cam skang ni...pernah tgk penggunaan kad kumpul point dia..byk gile beli sushi...hehe

    ReplyDelete